این روزها، امنیت به یکی از اولویت‌های افراد در طراحی خانه تبدیل شده است. خوشبختانه صنایع تولیدی با نوآوری‌های خودشان توانسته‌اند تا حدود زیادی دغدغه امنیت افراد را در ادارات، خانه، هتل‌ها و سایر اماکن شخصی و عمومی برطرف کنند. پرچم‌دار تأمین امنیت ساختمان‌ها، قفل دیجیتال است.

قفل دیجیتال چیست؟

قفل‌های دیجیتال، فناوری‌های نسبتا جدید هوشمندی هستند که جایگزین قفل‌های سنتی قدیمی خواهند شد. این قفل‌ها مانند قفل‌های قدیمی‌تر روی درب‌های ورودی منازل، ادارات و هتل‌های نصب می‌‌شوند و طیف وسیعی از انتخاب برای باز کردن درب را به افراد ارائه می‌دهند.

امکانات قفل‌های هوشمند وسیع و متنوع است. شما می‌توانید قبل از خرید قفل‌ها انتخاب کنید که مایلید چطور درب منزلتان باز شود. این انتخاب می‌تواند شامل استفاده از حسگر اثر انگشت، اسکن شبکیه چشم، کارت، رمز عددی و یا ترکیبی از این انتخاب‌ها را دربر داشته باشد.مثلا بسیاری از کاربران علاقه دارند که درب ورودی منزل‌شان با حسگر اثر انگشت باز شود. قفل‌های دیجیتال این امکان را دارند که تا ۵۰ اثر انگشت را در حافظه‌شان ثبت کنند و با اسکن آنها اجازه باز شدن در را صادر کنند.

قفل دیجیتال، نسل بعدی قفل های درب

چرا قفل‌های دیجیتال؟

قفل دیجیتالی به علت امنیت بالا و امکانات بی‌نظیر زیادی که دارند، محبوبیت زیادی میان اقشار مختلف پیداکرده‌اند. بسیاری از مدیران مشاغل، ترجیح می‌دهند با استفاده از قفل‌های هوشمند امنیت دفتر مدیریت و محل کار گروهشان را مدیریت و تأمین کنند. از طرفی در اکثر هتل‌ها از قفل‌های الکترونیکی استفاده شده است تا امنیت مسافران به حداکثر برسد.

اما اماکن عمومی و اداری تنها گزینه‌های کاربرد قفل‌های دیجیتال نیستند. بسیاری از منازل مسکونی در این روزها، به قفل هوشمند مجهز می‌شوند تا علاوه بر راحتی خیالی اهالی خانه از امنیت، از امکانات بی‌شمار قفل‌های دیجیتال بهره‌مند شوند.

گزینه‌های متفاوتی که قفل‌های الکترونیکی برای باز شدن به کاربران ارائه می‌دهند، زیبایی طراحی، امنیت بالا، امکانات مدیریت ورود و خروج به منزل حتی از راه دور و مدیریت هوشمند خانه از امکانات جذابی هستند که هرکسی را برای داشتن قفل‌های دیجیتال ترغیب می‌کند.

 

مزایای استفاده از قفل دیجیتال

نکته مثبت درمورد استفاده از قفل‌های هوشمند دیجیتالی در نحوه بازکردن درها این است که افراد می‌توانند نسبت به توانایی افراد خانواده نوع قفل‌گشایی را انتخاب کنند. مثلا اگر در خانه شما کودک زیر ۷ سال زندگی می‌کند که توانایی وارد کردن رمز را ندارد، یا سالمندان ساکن منزلتان که رمز را فراموش می‌کنند، می‌توانند از فرم اسکن اثر انگشت یا شبکیه چشم استفاده کنند.

یا اگر قرار است میهمان داشته باشید، می‌توانید برای آنها رمز میهمان تعریف کنید. این رمزها موقتی هستند و فقط برای عبور مهمانان تعریف می شوند.

علاوه براین امکانات، قفل‌های هوشمند طراحی زیبا و مدرنی دارند و تقریبا غیرقابل هک و نفوذ هستند. این قفل‌ها به سیستم هشدار باز بودن درب منزل هم مجهز هستند و اگر پس از چند دقیقه درب منزل باز بماند، به شما هشدار خواهند داد.

سیستم هشدار حریق، قفل کودک و امکان کنترل ورودی و خروجی منزل با استفاده از تلفن همراه یکی دیگر از مزایای مهم قفل‌های هوشمند است.

درواقع شما وقتی از منزل‌تان دور هستید، با کنترل ورودی و خروجی منزل می‌توانید خیالتان را از بابت امنیت خانه قرص و محکم کنید. این کار با ارسال اطلاعات ورود و خروج توسط قفل هوشمند به اپلیکیشن نصب شده روی گوشی هوشمند همراهتان انجام می‌شود. سطح امنیت میتواند با نصب چشمی دیجیتال بر روی درب که قابلیت ضبط تصاویر را دارد حتی دوچندان شود.

این مزیت می‌تواند برای مدیران ادارات بسیار مفید باشد. امکان کنترل از راه دور ورودی و خروجی اداره مزیتی است که این قفل‌ها در اختیار آنها قرار می‌دهد.

البته قفل‌های هوشمند می‌توانند اطلاعات دیگری را هم به گوشی‌های همراه ارسال کنند. هشدار اتمام باطری، هشدار تجاوز به حریم خانه و ورود با زور به خانه، هشدار حریق و… از دیگر اطلاعاتی هستند که در مواقع نیاز به گوشی همراه شما ارسال می‌شوند.

 

قفل دیجیتال، نسل بعدی قفل های درب

کیفیت و زیبایی

جدا از همه گزینه‌هایی که قفل‌های الکترونیک پیش روی شما قرار می‌دهند، زیبایی و طراحی منحصر به‌فرد آنهاست. قفل‌های دیجیتال به منازل شما ظاهری مدرن و جذاب می‌بخشند و برای کسانی که طرفدار طراحی‌های مدرن هستند، دل‌پذیر خواهندبود.

همچنین کارت یا کلید قفل‌های دیجیتال، برخلاف کلیدهای قفل‌های سنتی، بسیار سبک هستند و حمل آنها باتوجه به جای کمی که اشغال می‌نند، بسیار آسانتر و کم‌دردسرتر است.

 

سهولت دسترسی برای همه اعضا

برای باز کردن قفل‌های الکترونیک، گزینه‌های زیادی پیش روی شماست. شما می‌توانید برای ورود و خروج از رمز استفاده کنید؛ می‌توانید از تکنولوژی‌های کارت‌های RFID در قفل الکترونیکتان بهره‌مند شوید یا اینکه از مشخصات بیومتریک برای باز کردن قفل استفاده کنید.

مزیت بزرگ قفل‌های الکترونیک این است که دسترسی به آنها می‌تواند بنا به توانایی اعضای خانواده شما تنظیم شوند. اعضای خانواده شما می‌توانند به سادگی لمس کردن قفل، آن را باز کنند و دیگر نگران جاگذاشتن کلید و ماندن پشت در نخواهید بود. هم‌چنین برای سالمندان و کودکانی که به خاطرسپردن رمز برایشان کار سختی است، می‌توانید از روش‌های دیگر برای باز کردن در استفاده کنید.

البته گزینه‌های بیشتری از دسترسی پیش روی شماست. مثلا شما می‌توانید برای مهمانان منزلتان کدهای موقت مخصوص مهمان تعریف کنید و به‌این صورت، مهمانان و ساکنان موقت منزل شما می‌توانند به سادگی در را باز کنند.

 

امنیت بالای قفل‌ دیجیتال

اگر قفلی که انتخاب می‌کنید، قادر به تشخیص و ثبت مشخصات بیومتریک افراد مجاز به دسترسی قفل باشد، یعنی امنیت بسیار بالای مکان موردنظرتان را تامین کرده‌اید.

مشخصات بیومتریک به ویژگی‌های بیولوژیک اشخاص گفته می‌شود که منحصر به فرد هستند. مشخصاتی مثل اثر انگشت، عنبیه چشم، کف دست و گاه صدا.

بعضی از قفل‌های الکترونیک به شما این امکان را می‌دهند که بتوانید با استفاده از این مشخصات، درب را باز کنید. این قفل‌ها معمولا گران‌تر از سایر قفل‌های الکترونیک هستند. اما درعوض با دقت بالایی که دارند، تقریبا نفوذ دیگران به محل موردنظر را به صفر می‌رسانند.

البته باید بدانید که اسکن عنبیه یا صدا، نیاز به سنسورهای بسیار قوی دارد. پس اگر می‌خواهید قفلی تهیه کنید که دارای اسکنر چشم باشد، حتما مطمئن شوید که قفلی باکیفیت از جایی معتبر خریده‌اید. اما اسکن اثر انگشت معمولا کار چندان حساس و پیچیده‌ای نیست و روشی بسیار معمول برای باز کردن در، در قفل‌های الکترونیک است.

منبع:

https:/archline.ir/%d9%82%d9%81%d9%84-%d8%af%db%8c%d8%ac%db%8c%d8%aa%d8%a7%d9%84%d8%8c-%d9%86%d8%b3%d9%84-%d8%a8%d8%b9%d8%af%db%8c-%d9%82%d9%81%d9%84-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%af%d8%b1%d8%a8/https: