قفل دیجیتال درب چیست؟

قفل دیجیتال، نسل جدید و مدرنی از قفل ها محسوب می شود که امنیت بسیار بالایی دارد و بر روی انواع درب ضد سرقت و معمولی نصب می شود.

هدف از طراحی قفل های دیجیتال درب بالا بردن امنیت ساختمان، دسترسی آسان و زیبایی بیشتر است.

 

در حال حاضر قفل های دیجیتال با برندهای متفاوت نظیر یوکا،سامسونگ، و گیتمن به بازار عرضه می شوند که هر کدام قابلیت های مخصوص به خود را دارند و از نظر ظاهری با یکدیگر متفاوت هستند.

این قفل ها قابل استفاده برای درب منازل، مجتمع های مسکونی، ادارات، هتل ها و سایر مکان ها بوده و امنیت را برای ساختمان به ارمغان می آورند.

 

قفل دیجیتال براساس آخرین تکنولوژی روز دنیا ساخته می شود و الکترونیکی بودن از ویژگی های منحصر بفرد آن به شمار می آید. این قفل ها به دلیل برخورداری از سیستم های امنیتی، آرامش و امنیت را برای ساکنین ساختمان فراهم می کنند.

با این مقدمه در ادامه این نوشته از ساختمانچی به بررسی بیشتر این قفل ها می پردازیم. تا انتها با ما همراه باشید.

 

انواع قفل دیجیتال

قفل دیجیتال بیومتریک

این نوع قفل از سیستم های بیومتریک انسان مانند کف دست، چهره، اثر انگشت و عنبیه چشم الگوبرداری و استفاده می نماید. بیومتریک هر انسانی در این جهان منحصربفرد است و با هیچ فرد دیگری شباهت ندارد.

قفل بیومتریک از طریق کامپیوتر داخلی اطلاعات را پردازش می کند و در صورتی که داده های ورودی با اطلاعات ذخیره شده قبلی مطابقت داشته باشد، اجازه ورود یا خروج داده می شود.

 

تنها راهی که می توان از این سیستم سوء استفاده کرد، دستیابی به اطلاعات داخلی کامپیوتر و سیستم بیومتریک افراد می باشد.

البته هک کردن این قفل ها کار بسیار دشواری بوده و به راحتی قابل دسترس نخواهند بود.

 

 

قفل دیجیتال رمزدار

کارکرد قفل های رمزدار همانند تلفن همراه می باشد، به طوری که برای استفاده از آن ها باید رمز عبور وارد نمایید.

تنها عیب اینگونه درب ها این است که اگر افراد به کلمه عبور دسترسی پیدا کنند، به راحتی می توانند وارد ساختمان شوند.

همچنین گاهی اوقات افراد برای اینکه رمز را فراموش نکنند، آن را در گوشه ای می نویسند که امکان دارد به دست دیگران بیوفتد.

 

 

قفل دیجیتال کارتی

برای استفاده از این نوع قفل، باید از کلید کارتی استفاده نمایید و به وسیله آن اقدام به بازکردن درب نمایید.

از عیوب این نوع قفل ها این است که اگر کارت ورود به دست فرد دیگری بیوفتد، به راحتی می تواند وارد ساختمان شود.

 

همچنین باید به خوبی از کارت خود استفاده نمایید و مواظب باشید که گم نشود.

هک کردن این قفل ها کار بسیار دشواری است و اگر سارقین به کارت دسترسی نداشته باشند، امکان هک کردن قفل بسیار کم می باشد.

 

قفل دیجیتال دارای ریموت

در این نوع قفل دیجیتال درب، ریموت به عنوان کلید مورد استفاده قرار می گیرد. هر زمان که بخواهید درب را باز کنید دکمه آن را فشار می دهید.

استفاده از این نوع قفل بسیار ساده می باشد و تنها افرادی می توانند درب را باز کنند که ریموت داشته باشند.

 

 

قفل دیجیتال مجهز به سیستم همگام سازی با تلفن همراه

بعضی از قفل های دیجیتالی امکان اتصال به تلفن همراه را دارند.

به طوری که شما می توانید از طریق بلوتوث یا وای فای به قفل دیجیتال متصل شوید و از فواصل دور یا نزدیک، درب را کنترل نمایید.

از سیستم های ایمنی این قفل ها که بر روی گوشی نصب می شود این است که اگر فردی بخواهد درب را باز کند، یک پیام متنی هشدار برای شما ارسال خواهد شد.

 

قفل دیجیتال مجهز به دوربین

در این گونه قفل ها اگر کسی اقدام به باز کردن درب خانه شما کند، دوربین از او عکس می گیرد. البته شما می توانید برای افراد خاص کدهایی را در سیستم ثبت کنید تا قفل در هنگام ورود آن ها پیام تبریکی را بر روی صفحه ال ای دی قفل ارائه دهد.

 

 

قفل دیجیتال ترکیبی

برخی قفل های دیجیتالی از چند فناوری برای تشخیص هویت کاربران خود استفاده می کنند. به طوری که برای امنیت بیشتر در هنگام دسترسی، دو شناسه را از کاربر می خواهند، مثلا رمز عبور و اثر انگشت.

پس از وارد کردن یکی از این دو شناسه، درب باز می شود. این قابلیت سبب می شود تا کاربر به هر دلیلی نتوانست از یک روش برای ورود استفاده کند، با استفاده از روش جایگزین بتواند به ساختمان وارد شود.

 

 

مزایا قفل دیجیتالی

با طراحی و ساخت قفل های هوشمند دیگر نیازی به استفاده از کلید نیست و به راحتی و به سرعت می توان درب را باز کرد.

در گذشته افراد مجبور به حمل دسته کلید به همراه خود بودند و جا گذاشتن یا گم شدن کلیدها مشکلات زیادی برای آن ها به وجود می آورد، اما امروزه بدون نیاز به کلید و صرف وقت برای پیدا کردن آن ها، تنها در مدت زمان بسیار کوتاهی می توان درب را به راحتی باز کرد.

ممکن است بارها برای شما پیش آمده که فراموش کرده اید درب منزل را قفل کنید و پس از طی مسافتی برگشته و آن را قفل نمایید.

اما با استفاده از قفل دیجیتال بابت قفل کردن درب نگران نباشید؛ زیرا این قفل ها پس از مدتی به طور خودکار درب را قفل نموده و امنیت خانه را تامین می کنند.

با استفاده از قفل های دیجیتالی درب  می توان زمان را مدیریت کرد؛ زیرا دیگر نیازی به پیدا کردن کلید و قرار دادن آن در قفل نیست و تنها در عرض چند ثانیه درب به صورت خودکار باز می شود.

از قفل های دیجیتال می توان برای کنترل تردد در محیط های اداری استفاده نمود. زمانی که درب بسته می شود به صورت اتوماتیک قفل شده و دیگر کسی نمی تواند از بیرون وارد ساختمان شود، اما افرادی که داخل هستند می توانند خارج شوند.

از دیگر مزایا قفل دیجیتال این است که شرایط بحرانی را به صاحب خانه اطلاع می دهد. تجهیزات امنیتی و سنسورهایی که در این قفل ها تعبیه شده اند چه فرد درون خانه باشد و چه خارج از آن، وی را از وضعیت های خاص مانند آتش سوزی آگاه می سازد.

این قفل ها حتی در زمان قطعی برق نیز کار می کنند، زیرا به منبع باتری خود متکی هستند.

 

 

انواع سیستم های امنیتی در قفل دیجیتال

سیستم ضد سرقت

اگر افراد غیر مجاز و سارقین به قفل ضربه بزنند یا رمز عبور را چند بار اشتباه وارد کنند سیستم امنیتی قفل، پیام هشدار به صاحب خانه و یا نگهبان ساختمان می فرستد و وی را از ورود افراد ناشناس آگاه می نماید.

 

سیستم قفل کودک

برخی از قفل های دیجیتال مجهز به سیستم قفل کودک و یا سالمند هستند.

با فعال کردن این قابلیت می توان مانع از خروج کودک از منزل شد و با خیالی راحت به کارهای بیرون از منزل پرداخت.

گاهی اوقات سالمندان نیز به دلیل آلزایمر ممکن است از خانه بیرون روند و مسیر برگشت را پیدا نکنند از این رو بزرگ ترین دغدغه افراد خروج فرد سالمند از خانه آن هاست.

 

قفل های دیجیتال این مشکل را حل کرده و افراد شاغل با خیالی راحت می توانند خانه را ترک کرده و به برنامه های خارج از منزل رسیدگی کنند. با فعال کردن این سیستم دیگر نمی توان درب را از داخل منزل باز کرد.

 

سیستم ضد حریق

قفل های دیجیتال نه تنها امنیت خانه را تامین می کنند، بلکه ایمنی را برای ساختمان به ارمغان می آورند. سنسورهای حرارتی که در این قفل ها کار گذاشته می شوند در صورتی که حرارت موجود در مکانی که قفل قرار دارد از حد مجاز بالاتر رود آژیر خطر را به صدا در می آورند. علاوه بر آن در صورت بروز آتش سوزی قفل به صورت خودکار باز می شود تا افراد بتوانند از ساختمان خارج شوند و جان آن ها به خطر نیفتد.

 

سیستم ضد شوک

گاهی اوقات سارقین برای باز کردن قفل دیجیتال و ورود به ساختمان از از ولتاژهای بالا استفاده می کنند تا حریم امنیتی را بشکنند. اما قفل های دیجیتال مجهز به سیستم ضد شوک می باشند و در برابر این ولتاژها مقاومت خود را حفظ می کنند و مانع از ورود افراد به داخل ساختمان می شوند.

 

 

راهنمای انتخاب و خرید قفل دیجیتال

اگر قیمت مناسب قفل برای شما در اولیت قرار دارد، بهترین انتخاب قفل های دیجیتال کارتی می باشند که سیستم ساده ای داشته و از تکنولوژی مقرون بصرفه ای در ساخت آن استفاده شده است.

اگر فردی فراموش کار هستید و اغلب کلید خود را گم می کنید و یا در منزل جا می گذارید، به شما استفاده از قفل های دیجیتال بیومتریک را پیشنهاد می کنیم.

همچنین قفل های بیومتریک مناسب برای افرادی است که به امنیت محل زندگی یا کار خود بسیار اهمیت می دهند و همیشه نگران ورود افراد به حریم شخصی خود می باشند. قفل های بیومتریک منحصربفرد و مخصوص شما می باشد و می توانید با خیال راحت از امنیت ساختمان اطمینان حاصل فرمایید.

برای افرادی که اختلاف سلیقه های مختلفی برای دسترسی به قفل دارند، قفل های ترکیبی مناسب می باشد. این امکان سبب می شود تا هرکدام از افراد خانواده با روش دلخواه خود به ساختمان وارد شوند.

 

نکات پایانی

قفل های دیجیتال گاهی به درستی کار نمی کنند. قطع شدن برق و درست کار نکردن باتری، شکسته شدن بوردهای مدار و هک شدن سیستم قفل دیجیتال می تواند از دلایل این خرابی یا کارکرد نادرست باشد. در صورت وجود این مشکلات حتما با کارشناسان مربوطه تماس بگیرید و هرچه سریع تر برای رفع مشکل اقدام نمایید.

 

برای کارایی و عملکرد بهتر قفل دیجیتالی بهتر است آن را بر روی درب ضد سرقت تعبیه نمایید. همچنین بکارگیری دوربین مداربسته در کنار این محصول، می تواند به امنیت بیشتر ساختمان کمک بسزایی کند.

 

منبع:

http://www.sakhtemanchi.com/%D8%A7%DB%8C%D9%85%D9%86%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%D8%A8-%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%A7-%D9%82%D9%81%D9%84-%D8%AF%DB%8C%D8%AC%DB%8C%D8%AA%D8%A7%D9%84/