قفل دیجیتال چیست؟

قفل هوشمند درب ضد سرقت نوعی قفل الکترومکانیکی می باشد که بدون کلید و توسط سایر روش های دسترسی می توان آن را کنترل نمود.

بدنه بسیار مقاوم و همچنین وجود سیستم های هوشمند امنیتی باعث شده تا این نوع قفل ها به یکی از امن ترین مدل های قفل موجود در جهان تبدیل شود. منبع تغذیه آن ها باتری قلمی بوده به طوری که جهت نصب نیاز به سیم کشی داخلی برق نمی باشد.

این محصولات امنیتی را می توان بر روی انواع درب نصب نمود.

 

دلایل انتخاب قفل دیجیتال بر روی درب ضد سرقت

به دلایل ویژگی های منحصر به فرد فنی و امنیتی قفل هوشمند درب ضد سرقت، افراد زیادی در سراسر جهان از این نوع قفل بر روب انواع درب ها از جمله درب ضد سرقت استفاده می نمایند. از ویژگی های مهم این نوع قفل می توان به موارد زیر اشاره نمود:

 

امنیت بالای ورودی های قفل دیجیتال

در گذشته استفاده از کلیدها باعث بروز مشکلات زیادی بوده و دردسرهای جبران ناپذیری را برای کاربران ایجاد می کرد.

مشکلاتی از جمله هزینه های بالای گم شدن کلیدها، کپی شدن بسیار آسان کلیدهای گم شده یا به سرقت رفته و …به همین دلیل با گذشت زمان قفل های قدیمی با کلید جای خود را به سایر مدل های قفل با دسترسی های متفاوت دادند.

 

آسایش و آرامش خاطر کاربران

ویژگی های منحصر به فرد قفل هوشمند درب ضد سرقت مانند قفل خودکار، آلارم های هشدار، کنترل ورود و خروج و … خیال شما را کاملا از بابت امنیت محل زندگی و یا کار راحت می نماید. به عنوان مثال به محض بسته شدن درب، قفل دیجیتال به صورت خودکار بسته شده و نگرانی بابت اطمینان از بسته بودن درب از بین می رود.

 

 

دیگر نیازی به دسته کلید نیست

برای بازکردن قفل های ضد سرقت هوشمند از کلید استفاده نمی شود و این بارزترین تفاوت قفل های ضد سرقت هوشمند و قفل های ضد سرقت کلیدی است.
یکی از خصوصیات اصلی قفل‌های هوشمند قابلیت باز و بسته کردن آن‌ها بدون استفاده از کلید است.

دیگر نیازی نیست همه‌ی جیب‌ها و کیف‌هایتان را به دنبال دسته کلید بگردید. تنها کافی است که وارد اپلیکیشین شوید یا قفل با استفاده از بلوتوث گوشی شما، درب را برایتان باز کند.

 

می‌توانید رفت و آمدها را ثبت کنید

شما می‌توانید زمان رفت و آمد هرکسی به خانه خود را مشاهده کنید.برای مثال صاحب خانه‌ای را تصور کنید که برای فروش یا اجاره ملک خود به املاک محل، دسترسی به منزل را داده‌است.در این صورت با استفاده از قفل هوشمند می‌تواند دسترسی به منزل را رصد کند.

 

دادن دسترسی به قفل برای مهمان‌ها

یکی از بزرگترین نگرانی‌های صاحب‌خانه، حضور در خانه برای آمدن تعمیرکار، مهمان، نقاشی و دیگر افراد است.

شما می‌توانید دسترسی به قفل خود را برای افرادی خاص برای مدت زمان محدود آزاد کنید.

برای مثال می‌توانید رمزی که به پرستار بچه می‌دهید را طوری تنظیم کنید که تنها در ساعت هشت تا ده صبح کار کند. با استفاده از اپلیکیشن گوشی می‌توانید هر لحظه که قفل در باز شد مطلع شوید.

 

باعث ظاهر زیبا و شیک برای درب ضد سرقت

شما می‌توانید به جای قفل‌های درشتی که در خارج از درب‌های اصلی نصب شده‌اند یک وسیله‌ با طراحی زیبا بروری درب خود نصب کنید. قفل دیجیتال  باعث زیبایی و فراهم آوردن یک درب ضد سرقت شیک برای منزل ومحل کار شما میشود.

 

قفل کردن منزل خود به وسیله‌ی گوشی هوشمند

فرض کنید در تخت خواب هستید و فراموش کرده‌اید کهدرب ضد سرقت منزل را قفل کنید.با یک حرکت ساده می‌توانید از طریق گوشی هوشمند خود درب منزل را ببندید.

 

نصب قفل دیجیتال بر روی درب ضدسرقت

باید توجه داشت که برای نصب قفل دیجیتال، درب های ضد سرقت و چوبی باید دارای ویژگی های عمومی زیر باشد در غیر این صورت شرایط برای نصب این نوع قفل ها مشکل و با شرایط خاص امکان پذیر خواهد بود.

نصب قفل دیجیتال بر روی درب های ضدسرقت دارای اصول و قواعدی می باشد.درب ضد سرقت دارای انواع مختلف است و در بازار ایران به صورت سه دسته اصلی عرضه می شود، که شامل: درب ضد سرقت ترک، درب ضد سرقت چینی و درب ضد سرقت ایرانی است .

در میان این انواع، درب ضد سرقت ترک هم از نظر کیفیت و هم از نظر قیمت در مقام بالاتری نسبت به سایرین قرار دارد. البته درب ضد سرقت ایرانی نیز از نظر ظاهر و کیفیت تا حد زیادی مشابه نمونه ترکیه ای آن است.

ولی قیمت آن نسبت به درب ضد سرقت ترک پایین تر است. نوع چینی ارزانترین آنها است. البته این به معنی بی کیفیت بودن درب ضد سرقت چینی نیست. نکته مهمی که باید در مورد درب های ضد سرقت ایرانی بدانید این است که این درب ها می توانند دقیقا مطابق خواسته شما ساخته شوند یعنی امکان سفارش این درب ها مطابق با نیاز شما وجود دارد.

نصب قفل دیجیتال ضد سرقت بر روی هر یک از درب های ذکر شده از قاعده خاص خود پیروی می کند. بر روی درب های ضد سرقت ترک و ایرانی می توان تمامی قفل های دیجیتال را نصب نمود ولی بر روی درب های ضد سرقت چینی بهتر است قفل بدون دستگیره نصب گردد. زیرا با نصب قفل دیجیتال با دستگیره، سیستم مرکزی قفل ضد سرقت درب از کار می افتد و کارایی خود را بر روی درب ضد سرقت از دست خواهد داد.

 

 

انواع قفل هوشمند(دیجیتال) که میتوان بر روی درب ضد سرقت نصب کرد:

 

قفل هوشمند کارتی(درب ضد سرقت کارتی)

قفل هوشمند رمزدار(درب ضد سرقت رمزدار)

قفل دیجیتال اثر انگشتی(درب ضد سرقت اثر انگشتی)

 

هر کدام از این قفل ها مزایا و ویژگی های خاص خود را دارند که باید بر اساس نیاز خود یکی از آنها(و یا ترکیبی از قفل های هوشمند) را انتخاب کنید.

 

شرایط نصب قفل دیجیتال روی درب ضدسرقت

 

• ضخامت درب حداقل باید ۳٫۵cm تا ۹cm باشد .
• بائو (فاصله لبه درب تا شروع نقش و نگار) درب باید حداقل ۱۲cm باشد.
• طول شفت نباید از مرکز درب خارج شود (طول دم کلیدی).
• نوع درب (درب راست بازشو / درب چپ بازشو) : اکثر مدل های قفل دیجیتال ضدسرقت قابلیت تعویض وضعیت راست بازشو و چپ بازشو رو دارند.
• این که آیا “پانل پوشش” برای پوشاندن سوراخ های نصب نیاز دارید یا نه (فقط برای کاربر نهایی).
• بررسی محتویات بسته قفل دیجیتال ضدسرقت برای نصب.
• بررسی نوع درب (چوبی – فلزی و …)

 

منبع:

https://sanadarb.com/blog/37/Digital-lock-