قفل هوشمند چیست؟

قفل هوشمند (انگلیسی: Smart lock) که در ایران از آن به‌عنوان قفل دیجیتال یاد می‌شود، یک قفل الکترومکانیکی است که با هدف انجام عملیات قفل کردن و بازنمودن قفل در درب‌های هوشمند، طراحی شده‌است.

قفل الکترومکانیکی یکی از مهم‌ترین پیشرفت‌های تکنولوژی در عصر جدید به‌حساب می‌آید که استمرار پایدار امنیت و آرامش چه در منزل و چه در محل کار را برای شما به ارمغان آورده است که با استفاده از آن می‌توانید امکان ورود و خروج افراد به منزل یا محل کار را کنترل کنید.

قفل‌های هوشمند اغلب بر روی قفل‌های مکانیکی (انواع ساده قفل‌های سنتی) نصب می‌شوند و از لحاظ فیزیکی، قفل معمولی را ارتقا می‌دهند.

این قفل‌ها مانند قفل‌های سنتی، از دو بخش اصلی تشکیل می‌شوند: قفل و کلید، با این تفاوت که در قفل‌های هوشمند، کلید فیزیکی نمی‌باشد، بلکه یک گوشی هوشمند یا یک کلید الکترونیکی برای این منظور پیکربندی شده‌است که به صورت بی‌سیم انجام احراز هویت مورد نیاز برای بازکردن قفل فیزیکی درب را، انجام می‌دهد. قفل‌های هوشمند اغلب بخشی از یک اتوماسیون خانگی می‌باشند.

در واقع این نوع قفل‌ها با استفاده از جریان الکتریک عمل می‌کند.

 

 

تاریخچه قفل و قفل الکترومکانیکی

 

قدیمی‌ترین قفلی که به دست آمده است، قفلی است که در ویرانه خرساباد در نزدیکی نینوا پیدا شده است و حدود ۴ هزار سال قدمت دارد.

البته برخی ساخت قفل درب را به بیش از شش هزار سال پیش در مصر می‌دانند. بعضی‌ها هم‌ ساخت قفل و کلید فلزی به رومیان نسبت داده‌اند. رفته رفته قفل‌سازی پیچیده‌تر و قوی‌تر شده است. قفل‌سازان آلمانی در این کار تبحر خاصی داشتند.

اولین بار قفل طرح جدید را رابرت بارون و جوزف برامه در دهه ۱۷۸۰ میلادی در انگلستان ساختند. بعدها  در سال ۱۸۵۷ جیمز سارجنت اولین قفل ترکیبی جهان با رمز قابل تغییر را ارائه کرد. قفل استوانه‌ای را لینوس یل جونیور در سال ۱۸۶۵ میلادی در آمریکا ساخت.

اما با گذشت زمان قفل‌ها از مکانیکی به هوشمند سازی گرایش پیدا کردند. در حال حاضر عمده کشورهای که این قفل‌های الکترومکانیکی تولید می‌کنند، کره جنوبی، سوئد، ایتالیا، آمریکا، چین و… می‌باشند.

 

 

قفل‌های هوشمند با گوشی های هوشمند سازگار هستند

 

همه ما می دانیم که زمانی که دست‌هایمان پر است، دستیابی به کلیدهایمان چقدر دشوار است. اینجاست که به اهمیت قفل هوشمند پی می‌بریم. تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که بلوتوث تلفن خود را به بلوتوث قفل هوشمند متصل کنید و بدون سیستم قفل و کلید سنتی به راحتی به خانه خود دسترسی پیدا کنید.

روش‌های دیگری نیز برای فعال کردن قفل هوشمند وجود دارد، اما استفاده از بلوتوث در گوشی‌های هوشمند، راحتی بیشتری را فراهم می‌کند.

 

امکان ارسال کلیدهای الکترونیکی وجود دارد

 

در صورتی که با فردی قرار ملاقات دارید و دیر کرده‌اید، می‌توانید برای شخص مورد نظر یک کلید الکترونیکی ارسال کنید تا پشت در نماند. در صورت لزوم می‌توان حتی این کلیدهای الکترونیکی را حذف کرد. تصور کنید که بدون هزینه اضافی می‌توانید کلیدها را کپی کنید.

قفل‌های هوشمند راحتی های زیادی را ارائه می‌دهند.

 

قفل‌های هوشمند حضور فرد در محیط را تشخیص می‌دهد

 

موارد زیادی پیش می‌آید که فرد به دلایل مختلفی پشت درب می‌ماند. مزیت قفل‌های هوشمند در این مورد این است که می‌توانند حضور شما را تشخیص دهند و مطابق آن رفتار کنند. دیگر از محبوس شدن در یک ساختمان یا بیرون ماندن از آن هیچ ترسی وجود ندارد.

همچنین می‌توان قفل هوشمند را طوری برنامه ریزی کرد که دیگران را براساس حضور آنها تشخیص دهد. همچنین برخی از قفل‌های هوشمند می‌توانند با همکاری با سایر لوازم خانه، تنظیمات نور و دما را براساس خواست هر فرد تنظیم کند.

 

مزایای قفل هوشمند عبارت‌اند از:

 

  •       با وجود این مدل از قفل‌های هوشمند شما دیگر به کلید نیازی ندارید: در واقع کلید شما کد شماست و کد شما در امن‌ترین مکان یعنی در ذهن شماست.

 

  •       این مدل قفل‌های الکترومکانیکی دارای سیستم‌های امنیتی پیشرفته‌ای از جمله، ضد سرقت، ضد شوک، مجهز به سیستم اعلام حریق، مجهز به قفل امنیتی، امکان کنترل از راه دور، مدیریت ورود و خروج و … می‌باشند که امنیت محل زندگی و یا کسب‌وکار شما را افزایش می‌دهند.

 

  •       غیرقابل نفوذ هستند؛ با وجود این قفل‌های الکترومکانیکی دیگر نیازی نیست نگران ورود سارقین، به خانه و محل کار خود باشید. زیرا راه نفوذ به ساختمان، آپارتمان و محل کار شما را غیرممکن خواهد کرد. به‌طور کلی، برای بهبود امنیت فضای منزل با قفل هوشمند نباید هیچ‌گونه نگرانی بابت نفوذ سارقین به داخل خانه را داشته باشید.

 

 

معایب قفل‌ الکترومکانیکی

 

  •       از لحاظ هزینه پرداختی قفل‌های هوشمند به دلیل امکانات بسیار بیشتر و امنیت بالاتر، نسبت به قفل‌های مکانیکی گران‌تر هستند.

 

  •       به منبع تغذیه یا باتری نیاز دارند. البته لازم است یادآوری شود که حدود یک ماه قبل از پایان شارژ باتری مکرر برای تعویض باتری هشدار خواهد داد.

 

 

منبع:

https://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%82%D9%81%D9%84_%D9%87%D9%88%D8%B4%D9%85%D9%86%D8%AF