قفل های کارتی، قفل هایی هستند که توسط کارت باز می شوند.امروزه بیشتر هتل ها، مجهز به سیستم قفل های هوشمند هستند. در حال حاضر بهترین گزینه برای هتل ها از بین قفل های هوشمند، قفل های کارتی هستند.استفاده از قفل های کارتی در هتل ها، ضریب امنیت را بالا برده و رفاه گردشگران و مسافران را تامین می کند.

نصب این قفل ها برای مدیران و مسئولین هتل نیز بسیار مناسب است. توسط قفل های کارتی هتلی، می توان زمان ورود شخص و همچنین خدمه را ثبت کرد و حتی می توان آن را به میزان پرداختی مسافر، شارژ کرد. قفل های هتلی دارای کارت مخصوصی هستند که نزد مدیریت می باشد و می توان در صورت ضرورت، قفل تمامی اتاق ها را باز کرد.

در صورت مفقود شدن کارت ، این امکان وجود دارد که در کمترین زمان ، کارت دیگری صادر شود. البته این کار توسط مسئولین صورت می گیرد و کارت قبلی باطل شده و کارت جدید صادر می شود.

نحوه ی کارکرد قفل های کارتی براساس خاصیت مغناطیسی می باشد. کارت ها دارای یک لایه ی آهن ربایی هستند که اطلاعات کاربر بر روی آن ذخیره می شود. وقتی که اطلاعات نوار آهن ربایی خوانده شده، قفل باز می شود.اطلاعاتی که بر روی کارت ها ذخیره می شود، معمولاً شامل: تعداد اتاق، تاریخ اقامت، شماره اتاق و… ، هستند.

قفل الکترونیکی هتلی، دارای چندین کارت با کاربری های متفاوت هستند؛ از جمله: کارت مهمان، کارت مستر، کارت گزارشگیری، کارت خانه داری، کارت ری ست، کارت زمان، و …..

اساس کار قفل های کارتی

اساس کارکرد این قفل ها از سه بخش تشکیل می شود:

  1. بخش نرم افزاری
  2. بخش مکانیکی
  3. بخش الکترونیکی

بخش مکانیکیِ قفل همان مغزی داخل قفل است که بر روی درب نصب می شود.

بخش الکترونیکی، شامل بُردی است که وظیفه ی پردازش اطلاعات ورودی و همچنین صدور فرمان به مغزی قفل را دارد.

بردهای موجود در بازار، سه دسته کارت و قفل را ایجاد می کنند:

  • IC-قفل هتلی تماسی
  • RFID-قفل هتلی

نیازی به کشیدن کارت نیست و با استفاده از فرکانس های رادیویی، کار می کند.

قفل هایی که با موبایل کار می کنند. NFC

 

https:/yucca.ir/%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%81%DB%8C-%D9%82%D9%81%D9%84-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA%DB%8C/