چرا برای منزل خود باید از قفل های دیجیتال استفاده کنید؟

در این مقاله به بررسی نقش قفل های دیجیتال در منازل مسکونی و مزایای آن می‌پردازیم.
منازل مسکونی یکی از مهم‌ترین محل‌ها برای افراد است تا در آن به آرامش رسیده و خستگی یک روز سخت کاری را از تن خارج کنند.

بنابراین داشتن محیطی امن و آرام در منزل نیاز هر فرد است تا دیگر نگرانی از بابت ورود افراد غریبه نداشته باشند.

امنیت

ایجاد آرامش در منزل با رعایت نکاتی در زمان ساخت آن و همچنین مسکوت نگه داشتن محیط به راحتی به دست می‌آید، اما آیا امنیت نیز به این آسانی در دسترس ساکنین خانه خواهد بود؟

برای داشتن خانه‌ای امن چه راه‌کارهایی وجود دارد؟ چطور می‌توان در زمان سفر و یا نیمه‌های شب به هنگام خواب از ورود بدون اجازه افراد غریبه به منزل جلوگیری نمود؟ بله درست حدس زدید! بهترین ایده استفاده از قفل درب ایمن و قدرتمند است.

همان‌طور که می‌دانید بشر از گذشته تا به امروز از قفل های متنوعی برای درب ورودی خانه خود استفاده نموده و همواره در پی یافتن راهی برای افزایش ایمنی این قفل ها بوده است.

امروزه قفل های دیجیتال به دلیل ایجاد امنیت بالا و استفاده راحت جایگاه ویژه‌ای میان مردم به دست آورده‌اند.

قفل دیجیتال در کنار ایجاد امنیت قابلیت‌ها و امکانات بسیاری در اختیار کاربران می‌گذارد و این امر راحتی و آسایش را برای افراد به دنبال خواهد داشت.
برای آشنایی با قفل های دیجیتال با ما همراه باشید!

 

قفل دیجیتال چیست؟

برای درک بهتر ابتدا پیش‌درآمدی در رابطه با قفل های دیجیتال و نحوه عملکرد آن‌ها را در ادامه مطالعه نمایید:
قفل دیجیتال به گروهی از قفل ها گفته می‌شود که دسترسی کاربر را از طریق پردازش اطلاعات به صورت دیجیتال میسر می‌کنند.
در طول سال‌های اخیر صنعت قفل‌سازی تغییرات گسترده‌ای را به چشم دیده است و امروز دو گروه از قفل ها پرفروش‌ترین‌های بازار به شما می‌آیند.

این قفل ها به دو دسته سنتی یا معمولی و قفل های مدرن یا دیجیتال تقسیم می‌شوند. قفل های سنتی همان قفل‌هایی هستند که کاربر با استفاده از کلید فلزی و به صورت مکانیکی به آن دسترسی پیدا می‌کند؛

اما قفل های مدرن یا دیجیتال روش‌های دسترسی متنوع‌تری را در اختیار کاربر می‌گذارند. این قفل ها معمولا از طریق شناسایی یک یا چند شناسه بیومتریک منحصر به فرد کاربر امکان دسترسی را برای او فراهم می‌کنند.

 

قفل های دیجیتال بر چه اساسی عمل می‌کنند؟

قفل های دیجیتال دارای مدل های مختلفی هستند که بر اساس نحوه عملکردشان دسته‌بندی می‌شوند.

در ادامه به شناسایی انواع قفل دیجیتال می‌پردازیم.
قفل های بیومتریک
این گروه از دستگیره های دیجیتال با تبدیل شاخصه بیومتریک اشخاص به داده‌های دیجیتال، فرد را شناسایی کرده و به او امکان دسترسی می‌دهد.

در واقع بیومتریک راهی برای سنجش خصوصیات جسمی فرد به جهت تأیید هویت آن‌ها است. این خصوصیات می‌تواند شامل ویژگی‌های فیزیولوژیکی مانند اثر انگشت، عنبیه چشم، کف دست، تشخیص صدا و موارد دیگر باشد.

از پر کابردترین انواع قفل های دیجیتال می‌توان به قفل های اثر انگشتی اشاره کرد.

همان‌طور که ذکر کردیم فناوری تشخیص چهره، تشخیص صدا، اسکن قرنیه و اسکن دست نیز از جمله این شناسه‌های بیومتریک است که در قفل های دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

قفل های پسوردی

احراز هویت افراد با استفاده از رمز یکی از روش‌های جدید در دنیای امروز است که به جهت برقراری امنیت بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قفل های پسوردی اولین سیستم‌هایی هستند که به فناوری تشخیص کاربر با رمز مجهز شدند.
فقل پسوردی، به قفل های دیجیتالی گفته می‌شود که دارای صفحه کلید بوده و دسترسی کاربران را از طریق ورود رمز مخصوص میسر می‌کنند.

این دستگیره ها امنیت خانه و محل کار را تا حد زیادی تامین می‌کنند زیرا تنها افرادی قادر به ورود هستند که از رمز اطلاع داشته باشند.

نحوه عملکرد قفل دیجیتالی رمزی به این صورت است که فرد با وارد نمودن پسورد از قبل تعیین شده، هویت خود را به قفل می‌شناساند و در نهایت مجوز عبور را دریافت می‌کند.

 

قفل های کارتی

قفل های کارتی یا همان قفل کارتی هتلی دسته ای از قفل های دیجیتال هستند که کارت مغناطیسی مخصوص به خود را شناسایی کرده و به کاربر اجازه ورود و دسترسی می‌دهند.

این نوع قفل ها با توجه به تنوع انواع کارت های مغناطیسی و فناوری که پشتیبانی می‌کنند، شناخته می‌شوند و معمولا در هتل‌ها و یا مناطق پرتردد که کاربران قفل مدام تغییر می‌کنند، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

قفل های آنلاین

این دسته از قفل های دیجیتال به کاربر اجازه می‌دهند تا از طریق تلفن هوشمند خود (یا هر وسیله‌ای که بتوان نرم‌افزار مخصوص قفل مورد نظر را نصب کرد.) از امکانات دستگیره آنلاین استفاده کنند و از همان طریق قفل را باز کنند.

این مدل قفل های دیجیتال نیازمند اتصال قفل و تلفن کاربر به اینترنت برای برقراری دسترسی می‌باشند.

دسترسی به اینترنت این امکان را برای کاربر فراهم می‌آورد که از راه دور و تنها به کمک تلفن همراه خود به دستگیره درب نظارت داشته و به راحتی آن را کنترل کنند.

به طور کلی، دستگیره هوشمند آنلاین دارای قابلیت دوگانه است و هدف از تولید آن‌ها تنها راحتی و افزایش امنیت کاربران می‌باشد.

 

قفل های ترکیبی

قفل های دیجیتالی هستند که از چند فناوری برای تشخیص هویت کاربر استفاده می‌کنند و پس از آن اجازه دسترسی به قفل را می‌دهند.

این دستگیره ها برای امنیت بیشتر به هنگام دسترسی دو شناسه از کاربر درخواست می‌کنند. به عنوان مثال رمز و اثر انگشت فرد هر دو با هم برای اجازه ورود مورد استفاده قرار می‌گیرد.
دیگر ویژگی قفل های دیجیتالی ترکیبی امکان استفاده از روش‌های متنوع برای دسترسی به قفل می‌باشد.

این قابلیت به کاربر کمک می‌کند تا در زمانی که به هر دلیلی نتوانست از یک روش برای ورود استفاده کند، با استفاده از روش جایگزین دسترسی داشته باشد.

 

کدام دسته از قفل های دیجیتال مناسب منزل من است؟

هر یک از قفل های دیجیتالی که در بالا معرفی نمودیم قابلیت‌ها و ویژگی‌های مختص به خود را دارند که آشنایی با آن‌ها در انتخاب قفل مناسب برای هر شخص بسیار موثر است.

 

قیمت

– اگر قیمت قفل دیجیتال مقرون به صرفه بودن آن در درجه اول اهمیت شما است، بهترین انتخاب قفل های کارتی خواهند بود.

دستگیره کارتی به علت ساده بودن تکنولوژی آن پایین‌ترین قیمت را در خانواده قفل های دیجیتال دارد.

نکته‌ای که باید در این مورد بدانید این است که شما با خرید قفل دیجیتال کارتی امنیت درب ورودی خود را بالا می‌برید اما همچنان برای ورود به منزل نیازمند به همراه داشتن یک کلید فیزیکی هستید.

 

فراموش کار

– در صورتی که آدم فراموش‌کاری هستید و اغلب کلید خود را گم می‌کنید، به شما توصیه می‌شود از قفل های دیجیتال که با رمز یا شناسه بیومتریک باز می‌شوند؛ استفاده کنید.

این قفل ها شما را از حمل هر نوع کلیدی بی‌نیاز می‌کنند و کلید ورود به منزلتان شاخصه‌ای منحصر به فرد از شما یا رمزی است که در خاطر می‌سپارید.

 

اهمیت به منزل

– برخی افراد به امنیت محل زندگی خود بسیار اهمیت می‌دهند و مدام نگران فاش شدن رمز ورود قفل درب می‌باشند.

اگر شما نیز در گروه این افراد قرار دارید، توصیه ما فقط استفاده از قفل های بیومتریک است.

اثر انگشت یکی از منحصر به فرد‌ترین شناسه‌های بیومتریک هر شخص است و بیشترین استفاده را در صنعت قفل های دیجیتال دارد. این ویژگی امنیت بسیار زیادی برای منزل و یا محل کارتان فراهم خواهد آورد و نگرانی شما را از بابت ورود بدون اجازه افراد مرتفع خواهد ساخت.

 

همیشه در سفر

– اگر بسیار سفر می‌کنید و در زمان سفر نیاز دارید که به شخص یا اشخاص مورد اطمینان خود دسترسی محدودی برای ورود به محل کار و یا منزلتان بدهید انتخاب قفل های آنلاین کاملا هوشمندانه خواهد بود.

قفل دیجیتال آنلاین به شما این امکان را می‌دهد که از هر نقطه‌ای در جهان به کمک تلفن همراه هوشمند خود به قفل دسترسی پیدا کنید.

نصب نرم‌افزار مخصوص قفل دیجیتال گستره‌ای از امکانات را در مقابل شما قرار خواهد داد که تنها با لمس صفحه تلفن خود در دسترستان قرار می‌گیرد.

دیگر ویژگی جذاب دستگیره های آنلاین امکان کنترل و نظارت بر عبور و مرور افراد و تهیه گزارش از رفت و آمدها است. این قابلیت مدیریت سریع و دقیقی برای شما به همراه خواهد داشت.

 

قابلیت ویژه قفل ها

قفل های دیجیتال ترکیبی مناسب خانواده‌هایی است که در آن اختلاف سلیقه برای روش دسترسی به قفل وجود دارد، مناسب است.

این قفل ها به شما این امکان را می‌دهد که اگر نتوانستید از یک روش برای ورود استفاده کنید، روش جایگزینی برای این امر داشته باشید.

به عنوان مثال انگشت شما در سانحه‌ای دچار بریدگی می‌شود و اسکنر اثر انگشت قفل قادر به شناسایی هویت شما نمی‌باشد.

در این شرایط می‌توان از روش جایگزین مانند وارد کردن رمز ورود برای دسترسی استفاده نمود.

حال که درک بهتری در رابطه با قفل های دیجیتال و کاربردهای آن به دست آوردید، می‌توانید هوشمندانه‌تر به انتخاب قفل مورد نظر برای منازل مسکونی و یا محل کارتان بپردازید.

منبع:

https://www.khabgahyar.com/blog/%DA%86%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D9%86%D8%B2%D9%84-%D8%AE%D9%88%D8%AF-%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D8%A7%D8%B2-%D9%82%D9%81%D9%84-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%DB%8C%D8%AC%DB%8C%D8%AA%D8%A7%D9%84-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%81%D8%A7%D8%AF%D9%87-%DA%A9%D9%86%DB%8C%D8%AF%D8%9F